Yogaforpliktelsen. Dag 15

I dag har det blåst på Lillehammer. Frisk luft rett fra Langfjella. Jeg trakk den godt inn, og kjente på kraften av livet i lungene. Stort sett puster jeg uten å tenke, men når det blåser, eller jeg står på toppen av et fjell , eller får stormen rett inn fra vest  og kan fylle meg sjøl med frisk sjøluft, da kjenner jeg at jeg virkelig lever!

Men i hverdagen er det nesten sånn at man glemmer å puste. Vi stresser avgårde, skal handle, skal kjøre barn, skal prestere, kreere, levere. Tilslutt er det nesten sånn at vi må lære å puste igjen. Kjenne litt på livet.

Ofte entrer jeg yogasalen hesblesende, og nesten litt motvillig begynner å gå inn i meg selv når vi ligger i shavasana (dead mans position). Alle de små og store tingene som har skjedd tidligere i dag vil fordøyes og tenkes på, og det krever konsentrasjon for å tvinge tankene vekk. Det er her den meditative pusten ujjayi-pust kommer inn. Den er litt vanskelig å forklare, men demonstreres her:

Hvis jeg er flink til å konsentrere meg om denne pusten, får jeg mye mer ut av yogatimen. Jeg starter med å se for meg en strand på Senja, en nydelig sandstrand med storhavet rett ut og med det vakre navnet “Leksand”. Jeg ser for meg bølgene som sakte ruller mot stranda, og sakte duver ut igjen. Så prøver jeg å puste i takt med dette bildet. Greier jeg det, er det som om jeg overgir meg lettere til yogaen. Jeg kommer lenger ned i posisjonene, jeg bruker ikke tid på tankeflukt fra meg selv og fra øvelsene. Timen går rett og slett litt lettere selv om jeg svetter mer. Pusten varmer opp kroppen og gjør at den kvitter seg med avfallstoffer og får større treningseffekt.

Det sies at de gamle yogiene mente at yoga er 90 prosent pust og 10 prosent bevegelse. På pustyoga.com kan vi lese at pusten fjerner 70 prosent av avfallsstoffene i kroppen, og er den viktigste kilden til energi. Så mye som 93 til 98 % av energien hver dag får du fra pusten.

Så hvorfor har vi så vanskelig for å puste? Det er jo den naturligste ting i verden, og ved siden av hjerteslagene det sikreste tegnet på at vi lever.

Vi greier ikke å leve uten å puste.

I tillegg viser ny forskning (se artikkelen: the-anti-aging-effects-mindfulness-meditation) at hvis du tar deg tid til å puste, til å gå inn i deg selv og fjerner deg fra den hektiske hverdagen noen minutter – har det antialdrende effekt og kan gjøre deg lykkeligere…

Så hva stresser du med?

Pust for livet!

Namaste ❤

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s