Heit på hot yoga!

Under yogaforpliktelsen før jul startet vi med et tredagers renseprogram i badstua. Meningen var å etterligne hot yoga, der yoga utføres i et rom som er varmet opp til 40 grader og ha en viss prosent luftfuktighet. Varmen skal i teorien etterligne temperaturforholdene i India, der yogaen har sitt utspring.

I London forrige uke fikk jeg sjansen til å oppleve Bikramyoga på sohot bikramyoga i Soho. Jeg startet dagen med å drikke masse vann og kom på tom mage til timen som skulle starte klokka 10. 

Det var en rekke ordensregler som måtte følges:

Ordensregler

Noen av dem var ganske innlysende:

Sober

Andre kunne bli vanskeligere å etterfølge:

No whining

Forbudet mot sutring og klaging, eller å ikke ha muligheten til å forlate yogarommet under timen, virket i overkant utfordrende.

Særlig når jeg lukket opp døra til rommet. Varmen stod i mot meg som en eim fra en bakgate i Mumbai. Tett, intim og med hint av tåfis og kroppslige safter. Jeg ble stående et øyeblikk før jeg snudde meg og gikk ut igjen.

termometer

Den muskuløse unge mannen bak disken kikker opp og ser spørrende på meg, og jeg smiler litt fåret tilbake før jeg skynder meg mot garderoben liksom under et påskudd for at jeg har glemt noe. Tankene raser. Én og en halv time i helvete? Uten å verken klage eller stikke av? Shit.

Men jeg kan ikke komme tilbake til Kimberly og si at jeg ikke fiksa det heller. Jeg går tilbake, slenger litt med håret, holder fram vannflaska og smiler bredt til mannen bak disken som for å forsikre ham at jeg slett ikke hadde tenkt til å fordufte.

Inne i salen ligger det allerede noen utstrakt på gulvet og gjør shavasana, mediterer før timen. Jeg fikler med mattene og prøver å gjøre meg så usynlig som mulig.

Det er ikke så lett.

Instruktøren, Andrew Jungwirth, sirkler meg inn med det samme og ønsker “Hegge” velkommen. På et øyeblikk er salen nesten full. Minst halvparten er menn.

Jeg prøver å ikke stirre på de nesten nakne kroppene rundt meg. Gudskjelov står det i ordensreglene at alle skal passe på å kle seg slik at ingenting blir avslørt under de mange rare øvelsene. Selv har jeg shorts og en ny sports-BH fra Victorias secret som holder ting på plass som en rustning. Jeg er mer usikker på shortsen, og har passet på å plassere meg helt bakerst.

Plutselig kommer jeg på hva Kimberly har sagt om å ikke bry seg om hva naboen i yogasalen gjør, men heller konsentrere meg om “min egen kropp, min egen sjel, mitt eget sinn”.

Det er søren ikke lett, for Andrew passer hele tiden på å si navnet mitt. “Chin up, Hegge”, “Shoulders down, Hegge”, “Look in the mirror, Hegge”.

Dette siste sier han ganske ofte, og det er nok fordi han ser at jeg holder på å svime av. Bare etter de første pusteøvelsene kjenner jeg det drypper svette fra nesa, luftfuktigheten er med på å gjøre at man ikke trenger annet enn å løfte en finger før svetten renner. Da vi er ferdige med  å svinge kroppene til hver side, som er øvelse 2, kjenner jeg gulvet gynger og at det er vanskelig å fokusere blikket.

Andrew lover at det er vanlig å være svimmel og kvalm første gangen, men at man allerede innen andre eller tredje gang med Bikramyoga vil komme til å elske det.

Vel, akkurat der og da hater jeg det og er  glad for om jeg noen gang kommer ut i live og blir i stand til å elske noe som helst.

Etter den stående sekvensen går det imidlertid lettere. Jeg prøver å huske pusten, og bryr meg ikke (så mye) om at noen av mennene har funnet ut at de kan stønne, gurgle (!) eller puste overdrevent høyt som kompensasjon for klaging. Selv følger jeg imidlertid pliktoppfyllende reglene.

Jeg synes jeg er flink, og sender takknemlige tanker til Kimberly som har lært meg opp så bra. Andrew snakker og smiler som en veddeløpskommentator, og jeg prøver så godt jeg kan å henge med i racet.

Svetten renner, og Andrew kommer med enda et håndkle til meg. Alt er vått. Tilogmed fingrene svetter. Egentlig får vi ikke lov til å tørke av oss svetten heller, men jeg skynder meg å gni ansiktet i det hvite håndkledet når jeg tror Andrew ikke ser. Svarte mascaraflekker avslører meg, men jeg er alfor varm og sliten til å bry meg.

Når jeg innser at timen begynner å nærme seg slutten kjenner jeg på en nesten euforisk lykkefølelse. Og man kan spørre seg om det er fordi helvetet snart er over eller om det er fordi jeg nyter timen, og skal jeg være ærlig så er jeg sannelig ikke sikker, men heller mot at det kan være en kombinasjon av de to.

Jeg synes det er kult å oppdage at jeg kommer dypere ned i øvelsene i den tette, våte varmen, og er ikke et øyeblikk i tvil om at dette er bra for kroppen.

Jeg har aldri vært så rød i toppen før, og svetter fortsatt når jeg går ut av døra etter dusjen.

Bikramrød So hot!

Men fy flate så bra jeg føler meg! Jeg føler at jeg har svetta ut både avfallstoffer og urene tanker, og går med lett hode og hjerte gjennom gatene.

På veien kjøper jeg meg en green shot av noen sunne greier og jeg ser for meg at innsiden av kroppen min suger opp vitaminene som en svamp nå da den er ren fra innsiden og ut.

Jeg er overbevist om at dette er bra, SÆRLIG for stive vinterkropper som tilbringer mesteparten av hverdagene foran en datamaskin.

Her er noen av fordelene med yoga i varmen:

* Vekttap, større fleksibilitet, bedrer blodsirkulasjonen, fjerner avfallsstoffer, gjør det lettere å ta opp næringsstoffer, øker immunforsvaret, toner musklene, balanserer kolestrolet og blodtrykket, gjør deg roligere til sinns og som om ikke noe av dette er god nok grunn: hot yoga tar i tillegg opp kampen mot diverse alderssymptom!

Ikke overbevist? Les mer her eller prøv en time!

Ha det hett så lenge!

Namaste ❤

Tips til yogaferskinger!

Her er mine tips til deg som har lyst til å begynne med yoga men som ikke er helt lysten på tre uker yogaforpliktelse;-):

  • Gap ikke over for mye!
  • Gå på lette, korte timer til å begynne med, f.eks easy energyyoga (Elixia) eller klassisk yoga.
  • IKKE sammenligne deg med andre, da mister du fort motet! Det er meningen at du skal trene opp din egen praksis som fungerer for DEG!
  • Det er viktig med instruksjon i begynnelsen, slik at du ikke lærer deg øvelsene feil.
  • Lek deg med øvelsene f.eks i hodestående, håndstående eller å gå opp i bro. Bare ett forsøk om dagen vil gjøre deg sterkere … på sikt! Denne synes jeg er forferdelig, øh, mener herlig:  Føttene mine står i Chaplin-modus, det skal de visst ikke gjøre 😉
  • Start dagen med et glass vann med en halv sitron skvisa oppi. Redd for syre? Det er (sikkert) mye mer i Pepsi-max! Men fordelene med sitron er langt flere!
  • Øv deg på pusten. Den vil hjelpe deg! Se demo her: 
  • Bak inn noen av øvelsene i det daglige. De færreste (les:meg) har sterk nok coremuskulatur (beltet rundt magen og korsryggen). Finn hjørnet på kjøkkenbenken og heis opp beina noen ganger når du lager middag. Sitt det nærmeste du greier lotusstilling når du ser på TV. Dra beina inntil overkroppen under dyna i senga morgen og kveld. Ta solhilsen eller en god strekk hver morgen! Og går du i ullsokker (som meg), er det bare å stille seg i downward facing dog og dra beina inntil deg slik:    Husk: mange bekker små gjør en stor å!
  • Følg inspirerende yogagurus på Instagram og Youtube, som f.eks http://www.kinoyoga.com/
  • Det er mange «challenges» på Instagram som du kan følge. En øvelse legges ut hver dag, og du må ta bilde av deg selv og hashtagge med det som nevnes i ufordringen. Inspirerende!
  • Og det aller viktigste til slutt: KOS DEG og bruk tid på din yogapraksis!                                             Hvilken øvelse liker du best?                                                                                Namaste ❤

Kunsten å leke seg

Det har gått flere uker siden jeg avsluttet yogaforpliktelsen, der jeg skulle leve mest mulig som en vaskeekte yogi i tre uker.

Det var hardt. Særlig den strenge dietten. Det har likevel fått meg til å spise mindre sukker, mindre kjøtt og mindre melk. Nå synes det er helt greit å drikke vann. Eller eplemost. Eller vin. Eller kaffe.

Forskjellen er bare at nå gjør jeg det fordi jeg synes det er greit. Noe ble faktisk etablert som en ny vane etter (helvetes-)ukene. Selv om jeg stort sett gjør det jeg har lyst til, gjør jeg også det som er bra for meg.

Jeg kjenner meg lettere rundt livet, og i livet, noe som igjen gjør det lettere å springe, danse, stå på hodet og fremfor alt: gjøre yoga.

Jeg har også funnet ut at yoga ikke bare trenger å være en og en halv time med pust og øvelser. Man kan også leke seg! Stå på hodet er gøy! Stå på henda er enda gøyere!

Og endelig øyner jeg et håp om å kunne lære dette:

()

Selv om det vil ta årevis å komme dit kinoyoga er, så er det faktisk mulig for en gammal fotballspiller å komme dit! Juhu!

Det lærer meg at nesten alt kan være mulig i denne verden. Om man bare vil det nok …

Dette er min spede begynnelse på min vei til håndstående og backbend:

på haudet

Her måtte jeg hjelpes ned etter at føttene mine viklet seg inn i sauegjerdet på Hide. Hihi.

yoga i fjelllet

Denne tøyer ryggen. Måtte få hjelp av min gode venninne Aileen til å dytte beinet opp slik at jeg fikk tak i det …

Og her øver jeg meg hjemme på stuegulvet:

Be passionate in everything you do!

Namaste ❤